Min utrustning! /Jimmy



Hallå på er galningar och icke-galningar. Idag tänkte jag berätta lite kort om vad jag använder för utrustning i Sterbhaus.

Min huvudgitarr är en ESP Eclipse-I CTM. Mycket bra (och väldigt populär) gitarr med en EMG-60 pickup i halsläge och en EMG-81 vid stallet. Eftersom vi spelar nedstämt till D så använder jag .011-.049 strängar av märket D'Addario på denna gitarr. Det blir tyngre och fetare ton med lite grövre strängar när man har nedstämda gitarrer samt att strängarna inte blir så sladdriga. Som backup-gitarr har jag en Ibanez RG 370 DX. Jag har samma strängtjocklek på den som på Eclipsen.



Nu till min förstärkare! Förstärkartoppen jag använder är en Marshall JVM 410H. Det är en 4-kanalig 100W rörförstärkare. En väldigt mångsidig rackare som går från det cleanaste cleana till riktigt grov marshall-dist och allt däremellan. Varje kanal (clean, crunch, Overdrive 1 & 2) har tre olika modes som går från green mode till orange- och red mode. Varje mode har olika karaktär, där green är mjukast (mindre dist/crunch) och red är hårdast (mer dist/crunch). Den har två master kanaler för att kunna boosta t ex en leadkanal och ett mycket bra reverb, som man förövrigt kan sätta olika mycket av på varje enskild kanal vilket är jättebra! Den kommer med en 6-way footswitch. Till denna topp har jag en Marshall 1960A som är en vinklad 4x12" kabinett.



I pedalväg, förutom footswitchen, använder jag en BOSS NS-2 som är en noise suppressor, vilket betyder att den tar bort oljud och brus som man inte vill ha, men som ofta förekommer när man spelar med mycket dist. Jag använder också en BOSS TU-3 som är en kromatisk stämapparat som gör att man snabbt och enkelt kan stämma gitarren.



Slutligen så använder jag kablar av märket Planet Waves och jag använder Dunlop-plektrum med tjocklek 1.5 mm!



Tack för mig. Ha det så bra! God jul! Rädda träden... ät en bäver!

Kommentarer
Postat av: PrettoPer

yeah, soft med lite tech-specs! =D

2010-12-13 @ 03:36:52
Postat av: Martina J:son Gren

Det enda jag förstod var bäver&träd-delen.

Så musikalisk är jag.

2010-12-13 @ 14:42:16
URL: http://martinajsongren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0