Första "riktiga" vecko-inlägget /Marcus



Hey, Yeah och allt sånt där!


Ja då ska Sterbhaus alltså börja blogga, och jag får den stora äran att göra det första blogg-inlägget. Efter lite rannsakan själamässigt har jag kommit fram till att bara snacka skit en stund för att undvika att allt blir på tok för pretantiöst med massa viktig info och sånt... Vem orkar läsa sånt? Ja! Men titta! Här har vi ju ett ämne man skulle kunna surra om en stund. Vem orkar läsa allt junk på nätet?? Och varför börjar Sterbhaus dumma sig med Twitter och allt vad sånt heter?


Det är ju stackars lilla jag som slår huvudet blodigt med allt vad webaktiviteter heter under Sterbhaus grymma flagga. Webdesign, hemsidor osv osv (jag ska inte hålla på och försöka belysa allt jag gör för att få cred eller bara stryka mig själv medhårs här...) och det gör jag ju för jag troligtvis har mest i CV:et för sånt skräp. Mitt gamla projekt Elvira Madigan fick mig att kasta mig in i hemsidesnickrandet i slutet av nittiotalet. Då var det lite nytt och fräsht och vad man skrev på nätet och gjorde musikaliskt i en uttorkad metalvärld brydde sig faktiskt folk om. Sånt som "nyheter" tex. Det känns som om folk läste vad som skrevs på hemsidor och i intervjuer i en helt annan utsträckning än nu och konstigt vore väl annars med tanke på hur det idag fullkomligt regnar band som alla vill profilera sig så fräckt som möjligt på nätet. Minsta lilla tjomme med keps och palestinasjal och men nedladdat Cubase har ett "musikprojekt" eller ett band som vips kan se lite halvproffsigt ut med hjälp av lite photoshop och super enkla "göra själv" instruktioner om hur man petar in koder kors och tvärs. Dvs för den som har förmågan att kladda in tre sammanhängande ord i en google sökmotor (hint hint resten av Sterbhaus ;-)). Och musikaliskt har hela den här resan med "core" hit och dit (dvs metalcore mm) avskrivit kravet av att överhuvudtaget behöva kunna traktera ett stränginstrument till någon som helst grad. Punkt.


Så då står man med sitt grymma band och vill profilera sig och märker att man är en av miljoner andra varav merparten bara är kvalificerat skit i lyxtappning. En snygg myspace sida exempelvis. Och sen är alla "the next big thing" eller ett band som alla vill se och ha (enligt egen utsago) och ur luften tagna sellingpoints belamrar varenda informationskanal, och vips har det blivit omöjligt att sålla agnarna från vetet. Stackars bolag!! Tänk och sitta och försöka sortera bland allt det här? Nu är ju inte bolagen så jätte pigga på att signera nytt eftersom vinstmarginalerna blivit mindre och därmed är risktagandet lite mindre (eller är det det? Vafan, kolla alla skumma band som har kontrakt helt plötsligt och som varken har något i bagaget eller lyckas göra något av nysläppt material? Fast det är klart, i dessa fall får oftast banden dega det mesta själva... och så sitter ett bolag och petar in sina logotyper på skiten sen). Informationsöverflödet (falskt eller sant sådant) och överflödet i utbudet är kort och gott anledningen till hur meningslöst "nyheter" är.


Vi får helt enkelt se vad vi i Sterbhaus väljer att göra. Att uppdatera nyheter på hemsidan med meningslös info struntar vi nog i. Det är skittråkit att uppdatera sidan så det har nog blivit så per automatik ändå. Hemsidan (dvs www.sterbhaus.com) ska ju förnyas den med, men det blir avskalat och vi tänkte hålla saker och ting ganska kort överallt... förutom HÄR! Vår coola nya blogg där vi vardera kan spy galla, älska vad vi vill eller bara (som jag nu gör) älta absolut ingenting och förhoppningsvis komma undan med det, blir en ny webaktivitet i informationsöverflödet (sa jag inte nyss att sånt här inte behövs? Nej nej, det var ju för alla ANDRA band ;-)). Vi bloggar schema-lagt minst en gång i veckan roterande med våra egna ord. Så, ja istället för nyheter om "ingenting" får man läsa lite tankar från varje person så kladdar vi in gigdatum på myspace och (den kommande) hemsidan och korta dumheter på Twitter. Ändlösa anekdoter här, och en massa utskick och junk via facebook. Låter väl som en idé? I februari styr vi ju skutan upp mot Abyss för hela tre veckors inspelning (sist spelade vi in sex dagar...) och då kommer den här bloggen gå riktigt jäkla het! Vi har skojiga grejer på gång såsom ett hett gig på "Rockin the Galaxy" ihop med Evergrey:




...Och hoppas ha nåt kul att erbjuda inför juletider. Mer om sånt sen... Den 6:e November headlinar vi Rockin the Galaxys förfest iaf:





Jahepp, så vad säger man? "Up the Irons"? Nej nej, "Let's all Sterb!" eller "Sterb or kill..." eller, äsch... vad vet jag. Nu har jag kladdat något iaf, och det blev ju skoj. Petar in vår grymma video här för den behövs verkligen ses... av ALLA!



Ha det riktigt gött!! YEAH! /Marcus


Kommentarer
Postat av: Rövskalle-Per

Kan inte fatta att jag faktiskt läste allt det där... Fast bloggen hamnar nog fan bland bokmärkena!



Ser fram emot lite nytt material!

2010-10-17 @ 18:52:58
Postat av: Martina J:son Gren

Jag tror jag har hittat min nya favortitblogg.



Det var nog den mest asjobbiga text jag läst på länge, jag blev ju snurrig i skallen!

Men intressant var det minsann!



Nu har jag lämnat en meningslös kommentar, KUL VA!

2010-10-17 @ 20:07:27
URL: http://martinajsongren.blogg.se/
Postat av: Mary Raven

Ser fram emot att se nya sidan! Och videon är grym btw!



Håller med om det du säger om branschen, även om det var svårt att hänga med ibland! ;-D

2010-10-19 @ 11:07:45
URL: http://maryraven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0