Jag och Sterbhaus /Simon




Hej, nu är det uppenbarligen min tur att blogga. Mitt absolut första blogginlägg någonsin just av den anledningen att jag alltid tyckt att det varit jävligt lökigt med bloggar. Men det har nog ganska mycket med att jag har relaterat det till mode och söndersminkade fjortisar. Dock så sitter jag här nu med en kall och tycker faktiskt att det är ganska kul ändå.

Nu till ämnet! Jag tänkte försöka komma undan med något så enkelt som historien om hur jag blev medlem i Sterbhaus och hur min relation till bandet är. Från början så träffade jag Danne och Nicke på en fest, jag hade träffat dem förut och var inte mycket mer än bekant med dem igenom min brorsa David. Dem började snacka om ett nystartat band som skulle spela lite hårdare musik. Jag vet faktiskt inte riktigt vad avsikterna var riktigt med bandet på den tiden, men jag var givetvis sugen på att hänga på. Problemet var dock att det fanns ingen plats för mig så dem frågade om jag inte kunde komma och provspela för deras andra band Septic Boys. Jag tänkte "vafan jag får väl testa". När jag väl kom dit så visade det sig att min uppfattning av att spela gitarr inte var riktigt klar, jag kunde inte spela gitarr men försökte så gott jag kunde vilket nog var ganska trassligt, haha! Efter några provspelningar och många groggar, shottar och bärsa så blev jag fast medlem i bandet med den anledningen att jag "var en skön snubbe och gillade att dricka sprit"(jävligt häftigt... not).

Under hela den här processen så hinner Sterbhaus spela in sin första demo som kom att heta bara "Sterbhaus". Efter en tid så blev en plats ledig i bandet och Danne och Nicke var på mig fortare än fan och frågade om jag ville ta platsen. Jag svarade givetvis ja, kort därefter så splittrades Septic Boys och all fokus hamnade nu på Sterbhaus. Här kom jag att utveckla mitt gitarrspel ännu mer. Mycket snabbare och mer komplicerade riff kom att följa och jag har fått mycket hjälp och tips av Nicke på gitarren då han var strängbändare i Septic Boys och nuförtiden i Decadence. Efter en kortare visit i Studio Abyss i Dalarna så spelades "Hits for Dead Kids" in och en tid efter det så blev det lite medlems-byte igen då Jimmy kom med i bandet och det var då mitt gitarrspel började ta mer fart. Jimmy är sjukt duktig på gitarr (och alla möjliga skumma instrument för den delen) och har verkligen tagit mig under sina vingar när det gäller min utveckling. Jag ser honom lite som min gitarrhjälte och guru/lärare ;) hahaha! Det här var nog allt för mig den här gången.



Vi kommer snart att komma ut med lite tråkig info angående en händelse som påverkar Sterbhaus en tid in i framtiden så stay tuned.

/Simon



Kommentarer
Postat av: Mary Raven

Kul att höra hur du kom in i bandet! :-)

2010-11-01 @ 09:43:22
URL: http://maryraven.blogg.se/
Postat av: Joel

Ni skriver med lite tanke, det gillas starkt. Mer sånt!

2010-11-12 @ 21:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0